مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

محمدرضا محمودی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش مدیریت بازاریابی در موسسه آموزش عالی نور طوبی (تهران)
دارای مدرک مدیریت و بهره وری بازار از سازمان مدیریت صنعتی مشهد
عضو انجمن علمی بازاریابی ایران
عضو انجمن مدیران اجرایی ایران

آخرین نظرات
نویسندگان

کارگاه بسیج اندیشه ها (برای یافتن دلایل ایجاد مشکل )

در شرکت دانش بنیان در زمینه IT

در این روش جلسه ای در محیط شرکت تشکیل داده شد و کاغذهایی باریک و یک اندازه در مرحله های مختلف میان همکاران توزیع شد . در مرحله اول به هرنفر 7 کاغذ داده شد و به هرکدام هم یک ماژیک مشکی داده شد و از آنها خواسته شد دلایل ذهنی خود را برای کاهش فروش مانیتورهای لمسی بنویسند. هرنفر که تمام برگه هایش را می نوشت به او چند برگه جدید داده شد. اینقدر این روال ادامه پیدا کرد تا تقریبا مشاهده شد که پس از زمان طولانی دیگر چیزی برای نوشتند ندارند. هنگامیکه برای گرفتن هر برگه نزد هر فرد میرفتم به وی میگفتم که شما ذهن بسیار خلاقی دارید و شما خیلی بیشتر از اینها می توانید بنویسید و جملاتی از این قبیل تا از این طریق فرد انگیزه بیشتری به تمرکز بیشتر و فکر کردن بیشتر و نوشتن مطالب بیشتر پیدا کند. سپس برگه ها کامل جمع شد. دقت شود همینطور که برگه ها جمع میشد بصورت مختلط گذاشته میشد تا برگه های یک نفر پشت سر هم قرار نگیرند. همچنین به همه ماژیک و برگه های یکسان داده شد تا هم مشخص نشود کدام برگه را چه کسی نوشته است و هم چون ماژیک نوک بزرگی دارد باعث میشد تا نتوانند جملات طولانی بنویسند. ضمنا از آنها خواسته شد که روی هر برگ فقط یک مورد را بنویسند چون در غیر اینصورت در هنگام دسته بندی موارد در آخر کارگاه با مشکل مواجه خواهیم شد.

سپس هنگامیکه کامل ذهنها بر روی کاغذها نوشته شد که تقریبا 63 کاغذ جمع آوری شد از یکی از همکاران خواسته شد تا تمامی نظرهای رو برای دوستان با صدای بلند بخواند سپس به هرنفر دوباره سه برگ توزیع شد و ازآنها خواسته شد با توجه به مواردی که شنیده شد موارد جدیدی که به ذهنشان آمده را بنویسند و آنها مجددا شروع کردند و در این مرحله نیز 30 برگه جمع آوری شد  همین روال ادامه پیدا کرد و در مرحله سوم فقط 16 برگ جمع آوری شد. لازم بذکر تعداد افراد 6 نفر بود. در این مرحله نیز مجددا برگه ها جمع آوری و خوانده شد و از آنها خواسته شد تا باز مطالبی را که در بین این مطالب نبوده برای ما بنویسند و به هر فرد در مرحله آخر دو برگ داده شد. در این مرحله نیز 16 برگ از 6 نفر جمع آوری شد. و این موارد نیز برای تمامی افرا خوانده شد.

سپس تمامی برگه ها جمع آوری شد و از افراد خواستم تا با کمک هم نظرات را در دسته های مختلف دسته بندی کنیم و در حقیقت نظرات در گروههای مختلف قرار گرفتند و بر روی هر دسته برگه ای سفید قرار دادیم و نام سرگروه را به نظر خودشان یاداشت کردند. حال لیست نظرات را در زیر اعلام میکنم و بعد از آن نمودار استخوان ماهی را ترسیم کردیم.

نظرات :

گروه اول ( عدم وجود برنامه ریزی فروش)    18 رای

درآغاز سال برنامه جامع فروش نداشتیم و بیشتر تمرکز روی خدمات مدارس بود تا مانیتور

نبود ساختار زنجیره ای و زمان بندی شده از زمان درخواست تا فروش

دسته بندی دقیق محل فروش برای جلوگیری از اتلاف وقت

عدم وجود قیمت های یکسان در همه جهات

نداشتن ایده درست برای فروش

عدم وجود بازاریابی محتوایی

داشتن بازار هدف خاص و محدود در سایزهای مختلف مانیتور

عدم فروش تیمی بصورت منسجم روی یک صنف در مدت خاص

خام فروشی در زمینه فروش فریم که بسیاری از همکاران را پویا کرد

عدم تمرکز تیمی بر روی یک بازار هدف خاص در بازه زمانی مشخص

عدم وجود برنامه ریزی برای پیش بینی نیاز مشتری

عدم ایجاد احساس نیاز و کاربر محصول برای مشتری

عدم اطلاع کافی از مزیت های محصول برای مجموعه مشتری

بودن جایگزین های کم قیمت تر در بازار

نبودن ایده برای استفاده

عدم بهادادن به محصول و مانور روی محصول

زمانبر بودن بازاریابی مانیتور تا زمان خرید

نداشتن ثبات وظایف مشخص شده برای کارهای روزمره

 

گروه دوم ( کافی نبودن تبلیغات )    14 رای

عدم مشارکت و ارائه ایده تبلیغ توسط نیروها

نبودن تبلیغات صحیح

نبودن تبلیغات مناسب و کافی در بازار

عدم وجود کاتالوگ مناسب

عدم کارکردن روی شهرستانها و تبلیغات مختص آنها

عدم ایجاد احساس نیاز محصول در مشتری

نبودن محتوای مناسب برای پرزنت و تبلیغات

نبودن محیط جذاب شرکت برای مشتری (شوروم)

عدم معرفی برند خاص برای محصولات

عدم هزینه کافی برای تبلیغات

اشتباه در تبلیغات و فضای مجازی

عدم حضور با تمامی امکانات و درخود مجموعه در نمایشگاه

عدم وجود اشانتیون برای مشتریان

 

گروه سوم ( مشکلات مربوط به سمپلهای محصولات )    13 رای

نرسیدن به جمع بندی برای وجود یک پک واحد مانیتور (با نرم افزار باشد یا با استند و ...)

کم بودن مدلهای نمونه های استند

کامل پک نشدن استند و کامپیوتر

عدم وجود سولوشن کاربردی برای نمونه محصولات

کم بودن و یا نداشتن نمونه برای گذاشتن در ارگانها به مدت محدود

همراه نبودن کامپیوتر

نبود سایزهای کوچکتر از 32 اینچ

عدم وجود مانیتور با قیمتهای بسیار پایین

عدم نوآوری در محصولات جدید

کمبود تعداد نمونه های آماده نمایش

زمانبر بودن تحویل و آماده سازی محصول برای مشتری مخصوصا برای خریدهای آنلاین

 

گروه چهارم ( مشکلات فضای مجازی و تبلیغات الکترونیکی )    11 رای

کار نکردن در فضای مجازی

عدم وجود تبلیفات کافی در فضای اینترنت

نداشتن کلیپهای مرتبط با انواع محصول

نداشتن فیلم و عکس حرفه ای از محصولات

ضعیف بودن سایت از نظر شکل ظاهری

آماده نبودن نرم افزارهای مکل استندها جهت فروش

جذاب و راحت نبودن وب سایت

عدم وجود گرافبک جذاب در نرم افزارهای طراحی شده برای مانیتورها

نبودن نرم افزارهای مخصوص برای اصناف مختلف برای مانیتورها

 

گروه پنجم ( مشکلات کیفیت ساخت محصول )    11 رای

عدم وجود اطمینان نسبت به کیفیت محصول

استفاده از رنگ خاص در برند

تولید ظاهر مشابه محصولات

نداشتن ظاهر جذاب محصولات

ساته نشدن اصولی محصولات

عدم وجود استندهای با کیفیت و زیبا

فاصله ظاهری زیا نمونه های تولید شده با نمونه عکس

عدم استفاده از ایده های نوع برای ارتقای سخت افزاری محصولات

نبود طراح برای محصولات جدید

وجود مشکلان در ساخت و تحویل

عدم وجود برنامه ریزی مناسب جهت تحویل محصول

نداشتن نمونه کار در سایر استانها

 

گروه ششم ( مشکلات فاکتورهای مالی )    7 رای

ترس خریدار از خرید به خاطر نداشتن نیروی متخصص برای خدمات در شهر مقصد

مشکل ثبات قیمتی در اوایل سال

درگیر کردن فروشندگان با بخش مالی و انبار

مشکلات مالی سال گذشته که زمان زیادی از نیروها برای مطالبات رفت

عدم ارسال فاکتور مهردار به همراه کالا

مشکل دریافت وجه از مشتری

وجود چندین نوع فاکتور

 

گروه هفتم ( آموزش ناکافی پرسنل )    6 رای

عدم شناخت کامل از محصول توسط پرسنل

نرساندن مطلب به مشتری توسط پرسنل

عدم شناسایی دقیق بازار هدف

انحراف ذهن مشتری به دیگر محصولات

نداشتن اطلاعات کافی ازنوع پرزنت محصولات مختلف

 

گروه هشتم ( مشکلات بازاریابی حضوری )    6 رای

پرزنت حضوری بسیار کم

عدم وجود بازاریابی حضوری خاص مانیتور و استند

نبودن لباس فرم برای پرسنل مخصوصا چهت پرزنتها

عدم وجود امکان پرزنت کالا به همراه خود کالا در محل مشتری

 

گروه نهم ( نداشتن فروش با شرایط ویژه پرداخت )    5 رای

عدم وجود فروش اقساطی

شرایط پرداخت برای صنف های آزاد

عدم وجود توانایی خرید برای قشر معمولی جامعه

عدم وجود مانیتورهای آموزشی و بزرگ با شرایط اقساط برای مشتریان معمولی

عدم رصد کردن شرایط مالی خریدار

 

گروه دهم ( مشکلات ارسال کالا )    5 رای

عدم وجود زمان دقیق برای ارسال کالا

نرسیدن به موقع کالای وارداتی در اوج فروش

زمانبر بودن تحویل کالا به مشتری

عدم ارسال به موقع کالا

عدم وجود ارسال کالا به صورت رایگان برای کالای با قیمت بالا

 

گروه یازدهم ( عدم توجه به رضایت مندی مشتری )    3 رای

نبودن ارتباط عاطفی با مشتریان فعال

عدم پیگیری استفاده محصول توسط مشتری

عدم توجه به رضایت مشتری از محصول خریداری شده و پیگیری آن

 

گروه دوازدهم ( مشکلات خدمات پس از فروش )    3 رای

عدم خدمات رسانی به موقع به مشتریان قدیمی

عدم رسیدگی دقیق به خدمات پس از فروش

نبودن برنامه برای خدمات پس از فروش دوره ای

.

گروه سیزدهم ( کمبود نیروی انسانی )    2 رای

کمبود نیروی انسانی در واحد فنی

کمبود نیروی انسانی در بازاریابی

 

گروه چهاردم ( عدم توجه به رضایت مالی فروشنده )    2 رای

عدم وجود پورسانت فروش برای تیم فروش

کم بودن حقوق پرسنل

نمودار استخوان ماهی علل کاهش فروش مانیتور در سال 1395

 

پس از اینکه علل کاهش فروش در سال ۹۵ را نوشتیم حال بر اساس این نوشته ها و ارزش های عددی که برای آنها به دست آمده نمودار استخوان ماهی را رسم می کنیم. در این نمودار عواملی که در حقیقت برآورد ذهنی این گروه 6 نفره بود به همراه تعداد رای ها و به نوعی ارزش آنها و به ترتیب از زیاد به کم نوشته شد. دقت شود این ارزشها که در نمودار مشخص است معیار بررسی ما نخواهند بود که در کارگاه شماره 2 به بررسی روش مربوطه خواهیم پرداخت.

 

  • محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی