مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

محمدرضا محمودی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش مدیریت بازاریابی در موسسه آموزش عالی نور طوبی (تهران)
دارای مدرک مدیریت و بهره وری بازار از سازمان مدیریت صنعتی مشهد
عضو انجمن علمی بازاریابی ایران
عضو انجمن مدیران اجرایی ایران

آخرین نظرات
نویسندگان

کارگاه حل مساله اولویت یابی راه حل ها

شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۳۷ ب.ظ

کارگاه حل مساله اولویت یابی راه حل ها

شرکت دانش بنیان در زمینه IT

همانطور که می بینیم در رای گیری ها ترتیب مشخص میشود. در اینجا ما از روش دلفی استفاده می کنیم به این شکل که این عوامل به اشخاص مهم شرکت داده شد مثل مدیر داخلی، مدیر بازرگانی، مدیر مالی، سرپرست فروش، مدیر عامل و مدیر فنی. پس از رای گیری اولیه برای راهی های هر نظر میانگین گیری انجام شد و مجددا از افراد خواسته شد تا با توجه به میانگین در صورتیکه نیاز به بازنگری نظر خود دارند این امر را انجام دهند و باتوجه به درجه این مرحله تا زمانی که دیگر بازنگری ای از طرف مدیران نیاز نباشد ادامه می دهیم. در زیر جدول نظرسنجی ها را پس از چندبار تکرار در مرحله اعمال ضریب در شرکت دانش بنیان خواهید دید. پس از نتیجه گیری این جدول و اعمال ضرایب و در انتها میانگین گیری نهایی عاملی که بیشترین امتیاز را کسب نماید بیشترین تأثیر در کاهش فروش سال 95 داشته است.

به دلیل کمبود فضا ابتدا عوامل را اینجا زیر هم قید میکنیم و سپس در جدول آنها را با عدد مشخص می نماییم :

1-    عدم وجود برنامه ریزی فروش

2-    کافی نبودن تبلیغات

3-    مشکلات مربوطه به سمپلهای محصولات

4-    مشکلات فضای مجازی و تبلیغات الکترونیکی

5-    مشکلات کیفیت ساخت محصول

6-     مشکلات فاکتورهای مالی

7-    آموزش ناکافی پرسنل

8-    مشکلات بازاریابی حضوری

9-    داشتن شرایط ویژه پرداخت

10-  مشکلات ارسال کالا

11-  عدم توجه به رضایت مندی مشتری

12-  مشکلات خدمات پس از فروش

13-  کمبود نیروی انسانی

14-  عدم توجه به رضایت مالی کارشانسان فروش

دقت شود درجه اولویت را از 14 به 1 گذاشتیم یعنی بیشترین اولویت بزرگترین عدد است پس ضریبهارو هم از زیاد به کم میگیریم.

ضرایب به شرح زیر می باشد :

فرد اول و دوم و سوم : کارشناس فروش 0.8                 فرد چهارم : مدیر داخلی 0.6

فرد پنجم : مدیر IT  0.5                                                فرد ششم : مسئول تبلیغات الکترونیکی  0.7

فرد هفتم : مدیر خدمات پس از فروش 0.6                            فرد هشتم : مدیرعامل 0.9

 سپس در این حالت عامل زیر مشخص شد :

"  کافی نبودن تبلیغات  "

حال در این مرحله مشکل فوق را محور جلسه قرار می دهیم و مجددا طوفان فکری را برای یافتن راه حل تشکیل می دهیم .

در نتیجه در روش دلفی اولویت ها بدون اعمال سلیقه به دست آمد با توجه به اینکه این روش طولانی هست، و می بایستی چندین بار تکرار کنیم تا به نتیجه نهایی برسیم ما این روش را انجام دادیم و نتیجه نهایی را با اعمال ضرایب در جدول بیان کردیم.  حال در این مرحله به یافتن راه حل برای این مشکل می پردازیم. نوشتار در این روش با روش قبل متفاوت بود. در ابتدا از پرسنل خواستیم راه حل هایی که برای این مشکل به ذهنشان می خورد رو به یادداشت کنند. ابتدا ۷ برگ به هر نفر دادیم و پس از آن نسبت به مقدار نوشته هایی که در توانشان بود و  باید بنویسند به دو و یا 4 برگ به آنها داده شده تا کاملاً تخلیه ذهنی شوند. پس از این در مرحله سوم کاری که انجام دادیم این بود که از آنها خواستیم این موارد و راه حل هایی را که به نظرشان شاید خیلی سخت و یا خنده دار و یا غیر ممکن بیاید را یادداشت کنند و بنویسند.

برای گرفتن نتیجه ما جدول نظرات آنها رو نوشتیم و به تعداد پرسنلی که رای گیری کرده بودیم سطر تشکیل دادیم با توجه به شماره گذاری نظرها، در هرستون مربوط به نظرها یک نظرسنجی و یک امکان سنجی قرار دادیم و برای آنها برابر با مقیاس لیکرت که در زیر مقیاس را اعلام میکنم شماره در نظر گرفتیم.  این شماره برای هر فرد جدا نظرسنجی شد و در جدول نوشته شد. در پایین هم میانگین نوشته شد .

مقیاس لیکرت ما در این مساله :

اهمیت : 1- بسیار مهم   2- مهم          3- معمولی      4- کم اهمیت             5- بسیار کم اهمین

امکان عملی شدن :

1-    بسیار آسان      2- آسان         3- معمولی      4- سخت                  5- بسیار سخت

فرم خام جدول نظرات را میتوانید در لینک زیر مشاهده کنید :

دانلود جدول خام راه حلها

سپس در جدول پس از قرار گیری نظرات توسط پرسنل مجموعه در ستون جلو هرفرد معیارهای اثربخشی و امکان سنجی با اعمال ضریب تاثیر هرفرد قرارداده شد. و پس از آن تمامی نظرات با ضریب اعمال شده در جدولی کنار یکدیگر قرار داده شدند  نهایتا پس از اینکه جدول نهایی در اکسل وارد شد و میانگین گیریها انجام شد نمودار مورد نظر اثربخشی-امکان سنجی به نوعی نمودار جایگاه یابی که دو ویژگی آن اثربخشی و امکان بخشی هستند را رسم میکنیم و از این طریق مشخص میشود که کدام راه حل از نظر دو ویژگی مطرح شده منطقی تر و اثربخش تر جهت اجرا هستند.

بنده در این مرحله موفق به نظرسنجی 7 نفر از پرسنل تاثرگذار در مجموعه مورد نظر شدم که فعلا در این مرحله برای نشان دادن روش کار این کارگاه راه حل یابی جدول و نمودار را بر مبنای آنها مطرح میکنم.

فقط می بایستی دقت شود با توجه به ضرایبی که برای افراد در نظر گرفته شده نمودار ما دیگر از 0 تا 5 نیست بلکه از 0 تا 4.2 مقیاس سطر و ستون ما خواهد بود. و بر این اساس تقسیم بندی جدول انجام خواهد شد.

 

 

ضمنا با کلیک بر روی این لینک امکان دانلود جدول بررسی اثربخشی و امکان سنجی راه حلهای ما در این مثال قابل مشاهده خواهد بود :

دانلود جدول 

  • محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی