مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

محمدرضا محمودی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش مدیریت بازاریابی در موسسه آموزش عالی نور طوبی (تهران)
دارای مدرک مدیریت و بهره وری بازار از سازمان مدیریت صنعتی مشهد
عضو انجمن علمی بازاریابی ایران
عضو انجمن مدیران اجرایی ایران

آخرین نظرات
نویسندگان

بررسی عوامل جذابیت بازار برای صنعت هوشمند سازی

صنعت هوشمند سازی و تولید محصولات مولتی تاچ در داخل کشور امری نوظهور است که در چند سال اخیر روند رو به رشد به خود گرفته گرچه بسیاری از مجموعه ها فقط مونتاژ کننده هستند اما خوب این نیز گامی خوب در جهت ارتقاء و رشد کشور عزیزمان می باشد. بیشتر شرکتهایی که در این زمینه در حال فعالیت هستند کالایی خارجی و بیشتر چینی را وارد و سپس به فروش آن اقدام میکنند. حال با توجه به مولد و تولید کننده بودن این شرکت دانش بنیان به بررسی عواملی که هنگام ارزشیابی بخشهای بازار در نظر گرفته می شود و به نوعی عوامل جذابیت این بخش از صنعت هستند می پردازیم :

-         اندازه بخش (امتیاز 2)

 اندازه­ی بازار ایران را هم باید در قسمت­های مشتریان خانگی و مشتریان دولتی و نیمه دولتی و مشتریان خصوصی مورد بررسی قرارگیرد. مشتریان خانگی افرادی هستن که به نوعی علاقه بسیار زیاد به جدید ترین تکنولوژیهای روز بازار دارند و یا فعالیتهای خود را در محیط منزل خود پیگیری می کنند. مشتریان دولتی ارگانهای دولتی هستند که از سیستمهای آموزشی و غیرآموزشی هوشمند مولتی تاچ مجموعه دانش بنیان در جهت به روز شدن تکنولوژیکی مجموعه خود و یا افزایش یهره وری و ساده سازی امور از این تکنولوژی استفاده می کنند . مشتریان نیمه دولتی نیز به نوعی همین هدف را دنبال می کنند. مشتریان خصوصی نیز هم همکاران  و هم شرکتهایی هستند که به نوعی یا به این تکنولوژِ نیاز دارند و یا در صدد فروش این تکنولوژی به مشتریان خود هستند و به نوعی با توجه به جدید بودن این تکنولوژی بازار وسعی برای آن در نظر گرفته شده است.

-         نرخ رشد (امتیاز 2)

این صنعت در دنیای امروزی صنعتی رو به رشد با سرعت رشدی فوق­العاده زیاد است. تقریبا روزی نیست که در این بازار شرکت­های تولیدکننده­ی تجهیزات یا ارائه­دهنده­ی خدمات، محصول وخدمت جدیدی به بازار معرفی­نکنند. بازار ایران نیز از این امر مستثنی نیست و همه­ی این محصولات وخدمات با اندکی تاخیر به ایران هم وارد می­شوند. این تاخیرات برای تجهیزات دسترسی که باید در اختیار عموم مردم قرارگیرد، در حد چندهفته و چندماه و برای تجهیزات ارتباطی زیرساخت که مبنای ارائه­ی خدمات جدید هستند و معمولا باید از سوی شرکت­های بزرگ خصوصی به کشور واردشوند تا به مصرف شرکت­های بزرگ دولتی و نیمه­دولتی برسند، در حد چند سال است. شماری از شرکت­های خصوصی کوچک هم وجود دارند که بدون توجه به رشد بازار، تنها رفع نیازهای اولیه­ی ارتباطی­شان برای­شان اهمیت دارد.

-         قدرت رقابت (امتیاز4)

در این بخش تمام عواملی مربوط به رقابت از جمله شدت رقابت میان رقبا چه از نظر محصول و چه از نظر نوع فروش و بازار و چه از نظر کیفیت رقابتی و یا تهدید جایگزینی و درجه تفکیک و متمایز سازی مورد بررسی قرار میگیرد. درحقیقت برای بررسی قدرت رقابت تحلیلی کامل از رقبا صورت میگیرد و به نوعی همین وجود رقبای گوناگون و تهدید جایگزینی برای تمام کالاها در بازه های زمانی مختلف خود عاملی در جهت افزایش جذابیت این بخش از صنعت است.

-         سهم بازار (امتیاز 3)

در این صنعت سهم بازار دولتی بیشتر در دست افراد محدودی است که به نوعی با رانت و یا موارد دیگر به جذب بازار می پردازند و در کل کیفیت محصول و یا بکارگیری استراتژی های مختلف تاثیری در جذابیت بازار ندارد. و بسته به شرایط شرکتها در این بخش فقط سهم بازار از شرکتی به شرکت دیگر دست به دست می شود.

سهم بازار خانگی هم بدلیل گران بودن و لاکچری بودن این محصولات مصرفشان در زمینه خانگی بسیار کم است و قابلیت توسعه چندانی ندارد و در حقیقت شانس زیادی برای توسعه این بازار وجود ندارد.

سهم بازار مشتریان خصوصی همچون همکاران، هتلها، رستورانها، مدارس، مراکز آموزشی، آرایشگاهها و ... می باشند که با توجه ارزش افزوده ای که این کالاها به آن شغل اضافه میکنند بسیار سهم بازارشان رو به توسعه و رشد است و بیشتر مجموعه در این بخش تمرکز خودرا قرارداده است.

-         حق الثبت و اختراعها (امتیار 0.5)

با توجه به سخت بودن تولید این تجهیزات در ایران و همچنین این موضوع که اکثرا بدنبال واردات کالا از خارج از ایران هستند و از این راه سود بیشتری را کسب می نمایند، حق ثبت اختراعات در ایران از اهمیت چندانی برخوردار نیست و در رقابت بین شرکت­ها تاثیر چندانی ندارد.

-         قابلیتهای توزیع (امتیاز 1)

در بخش دولتی و نیمه دولتی چون اکثرا نیازهای خود را از طریق مناقصه و یا استعلام برگزار می کنند و فروشنده متعهد به تحویل کالا در محل است قابلیتهای توزیع به نوعی جذابیت محسوب نمیشود. اما در بازار خصوصی ما با توجه به اینکه این مورد دغدغه بسیاری از همکاران و مشتریان ما بوده و هست پس این امر می تواند تا حدی بر جذابیت بازار بیفزاید.

-         ارتباطات (امتیاز2 )

برای در اختیار گرفتن بازارهای مشتریان خانگی، شرکت­های بزرگ از همه­ی توان خود استفاده­ می­کنند و در این بین قدرت شرکت­های بزرگ در استفاده از رانت­ها و ارتباطات دولتی است که در اختیاردارند. در کشور ما برای دراختیار گرفتن بازار شرکت­های دولتی و نیمه­دولتی وجود ارتباطات قوی مهم­ترین امر است. شرکت­هایی که دارای ارتباطات قوی  برای اخذ نمایندگی از شرکت­های تولیدکننده، مخصوصا شرکت­های چینی با محصولات ارزان قیمت، و از دیگر سو صاحب اهرم­های اعمال قدرت و نفوذ در شرکت­های دولتی باشند، توان رقابتی بیشتری برای بقا در این بازار دارند. این توان رقابتی هم برای شرکت­ها به شرایط و گروه سیاسی حاکم وابسته­است. شرکت­های کوچک خصوصی هم بازار خود را در اختیار گروهی قرار خواهند داد که با آن­ها به نحوی مراوده داشته­ باشند. مگر اینکه حدفشان بیشتر کسب بازار در حوزه مشتریان خصوصی تعریف شود.

-         مزیتهای هزینه ای (امتیاز 3)

برای تمامی مشتریان در این صنف قیمت پایین محصولات و هزینه پایین خدمات یک مزیت رقابتی بسیار قوی و یکی از بهترین عاملها در جذابیت بازار محسوب می شود.

-         عوامل اجتماعی (امتیار 1.5)

به نوعی قابلیت پذیرش اجتماعی و تاثیر محیط فیزیکی جامعه در جذابیت این بخش از صنعت تا حدی موثر است. یعنی هنگامیکه جامعه آمادگی پذیرش و تعامل با این تکنولوژی جدید را پیدا کند و بستر جامعه نیز برای پذیرش این تجهیزات سخت افزاری از نظر اجتماعی آماده شود میتوان جذابیت را تاحد بسیار زیادی افزایش داد.

-         فرصت سودآوری (امتیاز1 )

در بازار خانگی با توجه به عدم وجود آگاهی از این دانش و تجهیزات و بازار آن حاشیه سود مناسب وجود دارد اما در بازار دولتی و نیمه دولتی بدلیل وجود قدرت چانه زنی بالا و عدم وجود هماهنگی میان بخشهای سازمانهای حاشیه سود بسیار پایین است. در بازار شرکتهای خصوصی  در بخشی که زمینه فعالیت نزدیک به ماست حاشیه سود تا حدی پایین است اما در موارد همچون مراکز آموزشی صرف نظر از وجود رقبا میتوان حاشیه سود نسبتا مناسب را کسب کرد.

  • محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی