مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

مشاوره مدیریت کسب وکار ، بازاریابی و بازارسازی، مشاوره برند، مشاوره تبلیغات و ...

مشاوره بازاریابی و توسعه بازار

محمدرضا محمودی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) گرایش مدیریت بازاریابی در موسسه آموزش عالی نور طوبی (تهران)
دارای مدرک مدیریت و بهره وری بازار از سازمان مدیریت صنعتی مشهد
عضو انجمن علمی بازاریابی ایران
عضو انجمن مدیران اجرایی ایران

آخرین نظرات
نویسندگان

ماتریس مشاوره بوستون BCG در شرکت دانش بنیان

يكشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۶، ۰۸:۱۲ ب.ظ

ماتریس مشاوره بوستون    BCG  در شرکت دانش بنیان 

علامت سوال  : مینی کامپیوترها در این بخش قرار گرفته اند به این دلیل که همانطور که در شکل دیده می شود سهم نسبتا پایینی از بازار را به خود اختصاص داده چون از نظر قیمتی آنهایی که کیفیت قابل توجهی دارند دارای قیمت قابل ملاحظه ای هستند اما خوب با توجه به کاربردهایی که در بازار برای آنها در حال ایجاد است در حال رشد در بازار هستند.

ستاره : این خانه نمایانگر بهترین فرصت های بلند مدتی است که موجب رشد و سودآوری شرکت مادر می شوند. این واحدها دارای سهم نسبی بالایی از بازار و نرخ رشد صنعت بالا می باشند که در نتیجه شرکت مادر باید سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای در آن بنماید و آن را تقویت کند که بتوانند موضع برتر خود را حفظ کنند. در شرکت دانش بنیان مانیتورهای لمسی و فریمهای لمسی و همچنین کیوسکهای اطلاع رسانی به نوعی ستاره ها هستند جون هم رشد آنها در بازار با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و هم سهم عمده ای از بازار را در مدتی کوتاه به خود اختصاص داده اند که هر روز در حال گسترش است

گاو شیرده: واحد هایی که در این قسمت قرار می گیرند ، دارای سهم نسبی بازار نسبتا" زیادی هستند ، ولی در صنعتی که آهنگ رشد بسیار کندی دارد به رقابت می پردازند. در شرکت دانش بنیان بردهای هوشمند و دیتا پروژکتورها و کامپیوترهای اسلیم به نوعی در این بخش قرار گرفته اند. در حقیقت این محصولات با توجه به گذشت چند سال از تولیدشان رشد زیادی در بازار ندارند اما باز هم پس از گذشت چندسال از شروع فعالیتشان هنوز سهم گسترده ای از بازار را به خود اختصاص داده اند. وبا فروش خود نقدینگی بسیار خوب و مناسبی را برای شرکت ایجاد میکنند.

سگ : واحدهایی که در این خانه قرار می گیرند سهم نسبی بازار اندک دارند و در صنعتی به رقابت می پردازند که رشد بسیار کندی دارند و یا هیچ رشدی ندارند. هنگامی که یک واحد برای نخستین بار به صورت یک " سگ در می آید ، بهترین استراتژی این است که مقداری از فعالیت آن  را کاهش داد. این مدل ساده است و به آسانی قابل درک است این پایه ای برای مدیریت برای تصمیم گیری و آماده شدن برای .عملیات آینده فراهم می کند.در شرکن دانش بنیان کامپیوترهای استوک و وایت بردها و لوازم جانبی کامپیوتر در این حیطه قرار میگیرند. چون به نوعی با توجه به اینکه تخصص این مجموعه این قطعات نیست به شکل موردی از این کالاها درخواست می شود و سهم کمی از بازار ما را به خود اختصاص داده اند و همچنین رشد بازارشان هم کم است. هم نقدینگی کمی مصرف میکنند و هم نقدینگی کمی برای شرکت ایجاد می کنند . شاید با بررسیهای بیشتر به این نتیجه برسیم که بهتر باشد از سبد محصولمان حذف شوند.

 

رشد

بازار

پایین

بالا

ماتریس مشاوره بوستون    BCG در شرکت دانش بنیان :

علامت سوال

مینی کامپیوترها

ستاره

مانیتورهای لمسی

فریمهای لمسی

کیوسکهای اطلاع رسانی

سگها

کامپیوترهای استوک

وایت بردها

گاو شیرده

بردهای هوشمند

کامپیوترهای اسلیم

دیتا پروژکتور

پایین

بالا

سهم بازار

علامت سوال  : مینی کامپیوترها در این بخش قرار گرفته اند به این دلیل که همانطور که در شکل دیده می شود سهم نسبتا پایینی از بازار را به خود اختصاص داده چون از نظر قیمتی آنهایی که کیفیت قابل توجهی دارند دارای قیمت قابل ملاحظه ای هستند اما خوب با توجه به کاربردهایی که در بازار برای آنها در حال ایجاد است در حال رشد در بازار هستند.

ستاره : این خانه نمایانگر بهترین فرصت های بلند مدتی است که موجب رشد و سودآوری شرکت مادر می شوند. این واحدها دارای سهم نسبی بالایی از بازار و نرخ رشد صنعت بالا می باشند که در نتیجه شرکت مادر باید سرمایه گذاری قابل ملاحظه ای در آن بنماید و آن را تقویت کند که بتوانند موضع برتر خود را حفظ کنند. در شرکت دانش بنیان مانیتورهای لمسی و فریمهای لمسی و همچنین کیوسکهای اطلاع رسانی به نوعی ستاره ها هستند جون هم رشد آنها در بازار با سرعت بالایی در حال پیشرفت است و هم سهم عمده ای از بازار را در مدتی کوتاه به خود اختصاص داده اند که هر روز در حال گسترش است

گاو شیرده: واحد هایی که در این قسمت قرار می گیرند ، دارای سهم نسبی بازار نسبتا" زیادی هستند ، ولی در صنعتی که آهنگ رشد بسیار کندی دارد به رقابت می پردازند. در شرکت دانش بنیان بردهای هوشمند و دیتا پروژکتورها و کامپیوترهای اسلیم به نوعی در این بخش قرار گرفته اند. در حقیقت این محصولات با توجه به گذشت چند سال از تولیدشان رشد زیادی در بازار ندارند اما باز هم پس از گذشت چندسال از شروع فعالیتشان هنوز سهم گسترده ای از بازار را به خود اختصاص داده اند. وبا فروش خود نقدینگی بسیار خوب و مناسبی را برای شرکت ایجاد میکنند.

سگ : واحدهایی که در این خانه قرار می گیرند سهم نسبی بازار اندک دارند و در صنعتی به رقابت می پردازند که رشد بسیار کندی دارند و یا هیچ رشدی ندارند. هنگامی که یک واحد برای نخستین بار به صورت یک " سگ در می آید ، بهترین استراتژی این است که مقداری از فعالیت آن  را کاهش داد. این مدل ساده است و به آسانی قابل درک است این پایه ای برای مدیریت برای تصمیم گیری و آماده شدن برای .عملیات آینده فراهم می کند.در شرکن دانش بنیان کامپیوترهای استوک و وایت بردها و لوازم جانبی کامپیوتر در این حیطه قرار میگیرند. چون به نوعی با توجه به اینکه تخصص این مجموعه این قطعات نیست به شکل موردی از این کالاها درخواست می شود و سهم کمی از بازار ما را به خود اختصاص داده اند و همچنین رشد بازارشان هم کم است. هم نقدینگی کمی مصرف میکنند و هم نقدینگی کمی برای شرکت ایجاد می کنند . شاید با بررسیهای بیشتر به این نتیجه برسیم که بهتر باشد از سبد محصولمان حذف شوند.

 

  • محمدرضا محمودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی